תחום בניית אתרים הוא תחום רחב ותחרותי מאוד. על אותו פרויקט בדיוק אפשר לקבל מגוון בלתי מוגבל של הצעות מחיר אשר לפעמים הפערים במחיר יכולים להגיע למאות אחוזים. מה הדברים שכדאי לי לבדוק לפני שאני סוגר עם ספק כלשהו?
אקדים ואציין שהצעת המחיר הזולה ביותר שקיבלתם היא לא בהכרח ההצעה הטובה ביותר. קיימים הרבה רמות של אתרים ברשת וכל מיני דרכים לייצר כאלה. במאמר הבא אנסה להאיר את עיניכם לגבי מספר נקודות ששווה לקחת בחשבון לפני שתחברו ספק שיבנה לכם אתר אינטרנט.
לעיתים גם דרישות אשר נראות בעינינו סטנדרטיות דורשות תכנון עמוק וביצוע פעולות תכנות מסובכות. כשניגשים לבחון מי יבנה לנו את האתר אנחנו צריכים להבין שמי שאנחנו עומדים מולו בעל ניסיון והבנה עמוקה בעולם הדיגיטל והאינטרנט. כזה אשר ידע לשלוף מהמותן פתרונות נרחבים ומענה לדרישות שונות ומשונות, גם אם הן חורגות מהנורמה (אבל עדיין עולות בקנה אחד עם חווית משתמש מעולה).
יעידו רבים מלקוחותיי שהם עברו חוויות שליליות עם ספקים שהתחייבו לדברים מסוימים אבל בפועל לא ידעו לספק אותם כמו שצריך (או בכלל). מומלץ בחום להיפגש עם מי שאתם הולכים לעבוד מולו – להתרשם שהוא אמין, לבדוק שיש ביניכם הבנה וכימיה טובה והכי חשוב לעשות תיאום ציפיות על מנת להבין שבסופו של דבר הספק שאיתו תבנו את האתר ידע לכל אורך התהליך וגם לאחר מכן לתת לכם מענה מקצועי ושירות מספק בהתאם לדרישות ולציפיות שלכם מהמוצר הסופי.
שאלה שעולה הרבה בפגישות שלי עם לקוחות פוטנציאליים היא "עד כמה אהיה תלוי בך לאחר הקמת האתר הראשוני?". מוצר טוב הוא בין היתר מוצר שנותן לך עצמאות וחופש פעולה ללא תלות קבועה בגורם צד שלישי.
קיימים כיום לא מעט מערכות שמספקות ממשק ניהול נוח לתפעול כאשר המובילה בהם היא וורדפרס. כשאתם ניגשים לבנות את אינטרנט אתם חייבים לוודא מה תהיה רמת השליטה שלכם בתכני המוצר הסופי ואם זה לא עולה בקנה אחד עם הציפיות שלכם – לוודא שאפשר להביא את המוצר הסופי למצב שאתם הייתם רוצים.
קידום אורגני (SEO) זו הדרך שלכם להגיע ללקוחות בדרך הכי איכותית שיש ובחינם. מדובר בתהליך ארוך ותמידי אשר בראשו עומד תוכן נכון ורלוונטי ואופטימיזציה מתמדת בהתאם לתנודות השוק.
גם אם אתם לא מתכוונים להשקיע כסף על קידום אורגני מהיום הראשון שהאתר שלכם קיים (לגיטימי לחלוטין), או בכלל – חשוב שתהיה לכם אפשרות לערוך לבד תכנים שונים שיעזרו בקידום האתר ושהוא יהיה בנוי במבנה נכון ומוכן לעבודה כזו בעתיד על ידי אנשי מקצוע. מעבר לזה כאשר שומרים מראש על חוקי SEO בסיסיים בשילוב של תוכן עשיר ורלוונטי לקהל הלקוחות שלכם – יש סיכוי גבוה להגיע לתוצאות טובות במנועי החיפוש השונים בלי לשלם לאף אחד.
ככל שאתר אינטרנט איטי יותר אחוז הנטישה גבוה יותר. זו עובדה מוכחת, אחוז נטישה גבוה משמע דירוג נמוך במנועי חיפוש.
משתמשים היום לא סובלים אטיות ברשת ופשוט נוטשים את העמוד אם הוא לא נטען מהר, נגמרו הימים של אינטרנט איטי על ווינדוס 95. עסק בימינו חייב לעמוד בסטנדרטים שהעולם דורש ולכן חייב להתייחס לנושא הזה בכובד ראש.
על מנת להגיע לביצועים טובים יש מגוון פעולות ברמת השרת וברמת הלקוח (קליינט) שניתן לעשות. החל משימוש בפורמטים עדכניים לתמונות (כגון SVG), כיווץ גדלי תמונות, כיווץ קבצי עיצוב וקבצי javascript שנטענים באתר, שמירת קבצים בקאש ברמת הדפדפן ועד שימוש בכלים חיצוניים כמו Cloudflare או Incapsula.
פרויקט לא יכול להיות מושלם ללא אבטחה מעולה. אתר חייב להיות מטופל מא' ועד ת' ללא פשרות בנושא הזה.
אתר לא מאובטח משמע אתר שניתן לפרוץ אליו בקלות יחסית. אתר שנפרץ יכול לחשוף לפורץ כל מיני סוגי מידע שלא היינו רוצים שיגיעו לידיים עוינות. למשל – מידע על המשתמשים שלנו, מידע על השרת שלנו, על הקוד שבו אנחנו כותבים או המערכת שבה אנחנו משתמשים, שמות של קבצים ושמות של טבלאות בדאטהבייס ועוד אין ספור דברים. כאשר פורץ חשוף למידע הזה הוא יכול לגרום לאתר נזק גדול מאוד ולעתים בלתי הפיך.
יש שני גורמים שונים שצריך להתייחס אליהם בהקשר הזה – פיתוח ואחסון. לא פחות חשוב מלבחור חברת פיתוח טובה שתדע לטפל בפרצות האבטחה השונות, חשוב לבחור חברת אחסון מנוסה שתדע לתת פתרונות אבטחה בתקנים מחמירים. חסכון כאן יכול להביא אסון על כל עסק, על אחת כמה וכמה אם מדובר בעסק ששומר נתונים שונים של לקוחות ו/או מתעסק במכירות אונליין.
יש הבדלים מאוד משמעותיים בין עיצוב מותאם אישית לבין תבנית עיצוב שנרכשה באינטרנט, בראש ובראשונה ההבדל הברור והמהותי ביותר הוא שתבנית שנרכשה באינטרנט היא לא ייחודית לאתר שלי, באותה מידה שאני רכשתי אותה כולם יכולים לרכוש אותה, דבר אשר לא מייחד ומוזיל את העסק שלי. בנוסף, אם נחזור לסעיף הביצועים – תבניות במהות שלהן אמורות להיות plug & play בשביל לתת אפשרות לאנשים ללא רקע בתכנות להצליח לבנות איתן אתר, מה שבדרך כלל אומר שהן יהיו מאוד דינמיות ועמוסות בתוספים דבר שאמנם ייתן גמישות מרבית אבל בהכרח יבוא על חשבון הביצועים של האתר.
בשביל לקבל מוצר אשר יענה על הצרכים שלנו יש לא מעט דברים שכדאי לנו לוודא, ברור לי שלא כל עסק יכול להרשות לעצמו תקציבית להגיע לאתר ברמת גימור מושלמת, ולעתים במגבלת התקציב – עדיף להיות עם אתר סביר מאשר ללא אתר בכלל. יש לקחת את כל הסעיפים במאמר בגדר המלצה בלבד לבחור על מה לשים דגש יותר ועל מה פחות באתר החדש שתבנו. מוזמנים להמשיך לקרוא על התהליך שתעברו בהמשך במאמר שלנו בנושא תהליך בניית אתר, קריאה מהנה.
מתלבטים לגבי נושא מסויים? תרגישו חופשי ליצור איתי קשר. אני כאן לענות ולייעץ על כל שאלה בשמחה.